1B. GIS som hjälpmedel för medborgardialog

Människor förväntar sig hög tillgänglighet och man vill själv välja kontaktväg – både på fritiden och i sin yrkesroll. Det ska vara enkelt att hitta och förstå information och sammanhang. En smart organisation jobbar därför aktivt för att förenkla vardagen för alla sina kontakter, oavsett om det är privatpersoner eller företag.

Författare: Oscar Monell, ESRI
Datum: 26 april 2016
Ursprung: Kartdagar 2016
Presentation

1B. Meningsfull medborgardialog i organisationer och smarta städer – rolig, nyttig och effektiv crowdsourcing genom ett kartbaserat enkätverktyg

Detta föredrag är för personer som arbetar med insamling av geografiska data och samhällsplanering. Vi ska berätta om meningsfull medborgardialog i smarta städer och hur man möjliggör rolig, nyttig och effektiv crowdsourcing genom ett kartbaserat enkätverktyg. Vi vill inspirera samhällsplanerare och beslutsfattare att engagera medborgare i planeringsprocessen med konkreta exempel på finländska städer. Vi vill … Läs mer

Författare: Jan Lindbom, Dimenteq Oy
Datum: 20 april 2016
Ursprung: Kartdagar 2016
Presentation

1B. Effektiv hantering av grävtillstånd

Markarbeten på kommunal mark sker ibland utan grävtillstånd. Detta medför att kommunen riskerar att bli ansvariga för något som de inte känner till samt bära onödiga kostnader pga skador som uppstår. Geomatikk har tillsammans med Gävle kommun utvecklat en modern molntjänst som förenklar både ansökningsprocessen, för den som ska gräva samt den kommunala handläggningen, inklusive … Läs mer

Författare: Petter Holmberg, Geomatikk Sverige AB
Datum: 26 april 2016
Ursprung: Kartdagar 2016
Presentation