2C. Spatiala områden för rätt VA-planering

För att kunna planera underhåll och kapacitet i VA-nätet är rätt information om hur många människor som nätet ska serva ett måste. Det är även en förutsättning att kunna följa hur befolkningen utvecklas inom kommunens VA-områden. Genom att definiera kommunens VA-områden spatialt kan information och statistik om befolkningen generas med några få knapptryckningar. Det blir … Läs mer

Författare: Karl-Erik Palm och Helen Ekelöf, Sokigo
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2C. Spatiala områden för rätt VA-planering

2C. Rätt trafikregler med kartans hjälp

För att säkerställa att det digitala underlaget avseende gällande hastigheter är korrekt har Mora kommun gjort en inventering av hastighetsskyltar. Arbetet med att inventera alla hastighetsskyltar inom kommunens tätorter gjordes på 14 dagar. Arbetet utfördes med en app kopplad till kommunens under liggande system för trafikföreskrifter samt en GPS. Avvikelser mot kommunens egen dokumentation och … Läs mer

Författare: Anna Wadman, Mora kommun och Michael Hallgren, Sokigo
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2C. Rätt trafikregler med kartans hjälp

2B. Webbkartografi för ”zoom-nivå” filtrerade vektordata – Vector Tiles

Vid direkt åtkomst till geodata i vektorform, inkluderande deras attribut, underlättas möjligheterna att utifrån egenskaperna hos geodata (attribut) skapa anpassad webbkartografi. Vilka är möjligheterna och begränsningarna för webbkartografi med Vector Tiles?

Författare: Anders Söderman, GISassistANS
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2B. Webbkartografi för "zoom-nivå" filtrerade vektordata - Vector Tiles

2B. Kombinerad statistik och geodata

SCB arbetar med geodata på flera plan där en av pelarna är att skapa statistik och bidra med samhällsanalyser med stöd av geografiska uppgifter. Sessionen kommer att ta upp hur SCB arbetar med geodata brett men landa i några fördjupningar. Under 2016 släppte SCB tätortsgränser där en beslutsmodell skapats för att modellberäkna tätorter. De nya … Läs mer

Författare: Stefan Svanström, Karin Hedeklint och Stefan Palmelius, SCB
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2B. Kombinerad statistik och geodata

2A. Precision (standardsäkerhet) i total stationsmätningar mot vinklade prismor

Redovisning av resultat från ett kandidatarbete (15hp) – en undersökning av hur standardosäkerheten i mätningar med totalstation mot prismor (runda och 360) påverkas om prismat vinklas till en ”icke-perfekt” position.

Författare: Malin Hägglund Eriksson, KTH
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2A. Precision (standardsäkerhet) i total stationsmätningar mot vinklade prismor

2A. Detection and analysis of GNSS multipath

Multipath effect is generated when a signal arrives at the antenna by multiple paths instead of one direct path. It is, to a large extent, dependent on the surrounding environment of the antenna and the satellite geometry. Despite all the efforts put into the mitigation of multipath errors, it remains the dominant error source that … Läs mer

Författare: Shinan Wang, Nordregio
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2A. Detection and analysis of GNSS multipath

2A. Betydelsen av biases vid positionering med GNSS

Vid positionering med GPS eller GNSS används ofta SWEPOS eller motsvarande realtids-system för differentiell mätning. I framtiden kommer PPP (precise point positioning) att användas i allt större utsträckning. Denna teknik innebär att alla felkällor måste hanteras explicit, till skillnad från differentiell mätning där felkällorna hanteras ”hopklumpade” och antas vara lika mellan bas och rover. För … Läs mer

Författare: Martin Håkansson, KTH/Lantmäteriet
Datum: 29 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
2A. Betydelsen av biases vid positionering med GNSS

1G. FoU-projekt ”Infrastruktur i 3D”

”Infrastruktur i 3D” är ett FoU-projekt som i huvudsak samfinansieras av Innovation Norge, Trafikverket och Terratec. Även intressenter som Statens Vegvesen och Jernbaneverket i Norge är inblandade. Syftet med projektet är att utveckla kostnadseffektiv datainsamling för 3D-kartering av infrastruktur, som vägar och järnvägar, ovan och under mark. Projektet startades med en förstudie under 2014 vilket … Läs mer

Författare: Helén Rost, Terratec
Datum: 28 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
1G. FoU-projekt "Infrastruktur i 3D"

1F. Kan en geodatastrategi lyfta en näring?

Kan samverkan i geodatafrågor mellan forskning, myndigheter, företag, NGO och privatpersoner skapa tillväxt, skydda miljön och lyfta en näring? Det är mångmiljardfrågan som SLU och Skogsstyrelsen ställer när de tar initiativ till en geodatastrategi för skogssektorn. Det är en av de riktigt stora geodataanvändarna där rätt geodata i rätt ögonblick kan betyda skillnad mellan framgång … Läs mer

Författare: Patrik André, Skogsstyrelsen
Datum:
Ursprung: Kartdagar 2017
1F. Kan en geodatastrategi lyfta en näring?

1C. Kan jag lita på primärkartan/baskartan som grund i samhällsplaneringen

Vad innehåller våra kartdatabaser? Vilken aktualitet, kvalitet samt ursprung har objekten? Varierar dessa parametrar geografiskt i kartdatabasen. Nya användningsområden kräver ny geografisk data samt att den befintliga anpassas med ny uppdelning och ny metadata/attribut. Lantmäteriet har på senare tid ändrat kraven på klassificering av olika objekt. Hur påverkar det vår lagring av kartdatabasen samt kodning … Läs mer

Författare: Per-Åke Jureskog, Metria AB
Datum: 28 mars 2017
Ursprung: Kartdagar 2017
1C. Kan jag lita på primärkartan/baskartan som grund i samhällsplaneringen